Analiza stavova studenata menadžmenta o ulozi poslovne etike u poslovanju preduzeća tokom pandemije Kovida 19

Violeta Jovanović ORCID
Podnešeno: 11 February 2021 / Prihvaćeno: 17 March 2021 / Objavljeno: 30 June 2021

Apstrakt

Poslovna etika je postala nezamenjiv deo poslovne prakse, a dugoročno posmatrano, i preduslov uspešnog poslovanja. Neetičko poslovanje može naškoditi ugledu organizacije, što može biti uzrok velikog broja negativnih posledica za organizaciju. Etika kao ključni element uspešnog poslovanja treba da omogućava pružanje istinitih informacija, kao i korektan i pošten odnos organizacije prema stejkholderima, društvenoj zajednici i okolini u kojoj posluje. Ostvarivanje ovih ciljeva je za veliki broj organizacija bio izazov i u uslovima poslovanja pre pandemije kovida 19, a naročito se povećao tokom ove pandemije. Za stvaranje etičke kulture organizacije najvažnije je vođstvo, tj. liderstvo ili menadžment. Zato je veoma važno da se kod budućih menadžera razvije svest o značaju poslovne etike za poslovanje organizacije, kao i svest o etičkom odlučivanju u uslovima rizika i velikih kriza, kao što je slučaj sa pandemijom. U radu je izvršena analiza stavova studenata menadžmenta, kao budućih menadžera, o ulozi poslovne etike u poslovanju organizacije tokom pandemije kovida 19. Rezultati istraživanja su pokazali da kod studenata postoji svest o značaju poslovne etike, ali ne podjednako o svim segmentima koje ona obuhvata.

Članak

UVOD

Poslovna etika kao oblast primenjene etike privlači pažnju mnogih teoretičara, krajem XX veka. Nastala je kao posebna naučna oblast šezdesetih godina XX veka. Na njen razvoj umnogome je uticala industrijska revolucija. Industrijski razvoj je doprineo da poslovna etika doživi veliko interesovanje, zbog koga su se osnovale i otvarale posebne škole koje su pružale šansu za usavršavanjem u ovoj oblasti.

Tome je najviše doprinela smena odnosa, zapravo se sa industrijskim promenama, pojavio potpuno novi koncept upravljanja, koji su primenjivali novi rukovodioci ili tzv. buržujski menadžeri (Blažon, 2015).

Prema Cvijanoviću i saradnicima, postojalo je nekoliko motiva za razvoj poslovne etike i njenu primenu. Kao osnovni motiv se navodi rast potrebe i primene tehnologije.

Svojim razvojem i potrebom ljudi za njenom primenom, doprinela je da se situacija u poslovnom okruženju zakomplikuje. Već učinjene greške su se još češće ponavljale i samim tim otežale poslovne okolnosti što je ostavilo teške posledice na samo poslovanje (Cvijanović i sar. 2012).

Poslovna etika se odnosi na ljude i njihovu strukturu ličnosti, ona se bavi analizom delovanja pojedinca prilikom donošenja odluka ili analizom načina na koji povlači poslovne poteze, takođe proučava međuljudske odnose u samom privrednom subjektu i celoj poslovnoj sredini. Dakle, poslovna etika ima fokus na pojedinca kao činioca velikog privrednog sistema i njegovog delovanja u tom sistemu, i kao takva bavi se ispitivanjem njegove moralnosti.

Ono što se od poslovne etike očekuje nije samo pružanje mogućnosti za lakše shvatanje etičkog kodeksa, normi i pravila, već i njihova implementacija u svakodnevnim poslovnim aktivnostima. To se odnosi na način rešavanja poslovnog problema ili ostvarivanja određenog cilja i sposobnosti i spremnosti da se snosi odgovornost u slučaju njihovog nerešavanja i neostvarivanja. 

Poslovna etika se gradi na takav način da njeno proučavanje i primena započnje sa stavom poverenja a svaka akcija i delovanje bazira na čestitosti i tolerantnosti uz trud da se svaki proces koji se započne izvrši na što je moguće ispravniji način. Poznavanjem poslovne etike i njenom primenom u poslovnim sistemima pruža se mogućnost za ostvarenje lakše integracije na tržištu, kao i mogućnost rešavanja postojećih problema uz lakše razumevanje poslovnih situacija, što takođe olakšava ostvarivanje definisanih poslovnih ciljeva.

Poslovna etika još više dobija na značaju tokom pandemije kovida 19. Ova kriza je devastirala ekonomiju i zaustavila ceo svet, ne zaobišavši pri tom ni jedan segment ljudskog postojanja. Trenutno je nemoguće sagledati koliko će ova kriza trajati, ali ono što je izvesno je da je promenila način poslovanja, rad u kompanijama, svakodnevni život ljudi i njihovo ponašanje i delovanje. Može se reći da je promenila i funkcionisanje država u celini. Sve ovo zahteva da se ljudi suoče sa sopstvenim postupcima, da su svesni posledica sopstvenog ponašanja i delovanja. Ljudi moraju donositi odluke o kojima nikada ranije nisu razmišljali. Ovo se odnosi na sve, počev od pojedinaca, preko menadžera, vlasnika firmi, zaposlenih u zdravstvu, prosveti, privredi, osiguranju, turizmu, pa sve do visokih državnih funkcionera. U ovakvim slučajevima etička razmatranja mogu pružiti veliku potporu efiksanom odlučivanju.

PRIMENA POSLOVNE ETIKE U POSLOVANJU PRIVREDNOG SUBJEKTA

Kreiranje jedinstvene vizije je ono od čega strateški menadžment polazi kako bi kreirao poslovnu viziju koja će se kroz poslovanje pokazati kao uspešna. Strateški menadžment privrednog subjekta u svoju strategiju donošenja odluka uključuje ostale članove koji čine celinu privrednog subjekta ili njihovog predstavnika koji će izneti mišljenja, predloge i ideje u njihvo ime, na taj način pruža se mogućnost da svi učestvuju i doprinesu uspešnom rešavanju postojećih problema, savladavanju ovih izazova i donošenju odluka koje će doprineti pozitivnim performansama privrednog subjekta. Takvim pristupanjem isključuje se mogućnost zapostavljanja članova kolektiva ili povlačenje poslovnog poteza koji može da donese veliki gubitak za privrednog subjekta. Takođe na ovaj način se održava pravac poslovne orijentacije, ne odstupa se od vizije poslovanja, što se u slučajevima kada je pristup odlučivanja bio drugačiji, dešavalo.

Lošom implementacijom poslovne etike dolazi se do negativnih rezultata koji uslovaljavaju opstanak samog privrednog subjekta na tržštu, dok se pozitivne strane uspešne implementacije manifestuju kroz duži vremenski period i doprinose konstantnom poboljšanju poslovnih performansi privrednog subjekta (Rakić, Adamović, 2019).

Rešavanje postavljenih ciljeva uslovljeno je željom za uspehom i sposobnošću prilagođavanja privrednog subjekta tržištu. Etičko ponašanje je posebno poželjno na tržištu kako bi na adekvatan način ostalim učesnicima bila predstavljena kreativnost poslovanja i kako bi je razumeli i uvažavali, što pruža više mogućnosti za uspostavljanje stabilnosti i ostvarivanje napretka.

U savremenim uslovima poslovanja, primena i promovisanje poslovne etike se jako uvažava i označava parametar kvalitetnog pristupanja poslovnim odnosima. Nekada se poslovanju pristupalo drugačije, više se težilo maksimiziranju profita bez obzira na uticaj u poslovnoj sredini koji se može izvršiti primenom određenih neetičkih postupaka.

Danas je situacija drugačija. U poslovnom sistemu je došlo do smene generacija i može se reći da su stari principi zamenenjeni novim. U savremenom poslovanju osnovni pricip je da se posluje na pošten način kao i na principima poslovanja koji su zasnovani na poverenju i lojalnosti. Vodeći se ovom teroijom mnoge poslovne organizacije su zabeležile porast poslovanja i bolje rezultate. Glavni cilj u savremenom poslovanju jeste napredak i širenje poslovnih aktivnosti. Kao što je već naglašeno, rukovodstvo poslovne organizacije predstavlja primer ostalim članovima u njoj, oni imaju zadatak da svojim članovima prenesu uverenja poslovne organizacije koju oni predstavljaju, takođe imaju za cilj da deljene vrednosti uvažavaju na taj 
način koji će omogućiti lakše prilagođavanje na tržištu. Isto tako spremni su da nagrade, motivišu i uvažavaju sve promene koje doprinose etičkom načinu poslovanja. Savremeno rukovodstvo je jako otvoreno za prihvatanje inovativnih ideja, ali isto tako vrlo rigorozan stav imaju prema poslovanju koje odstupa od etičkog, pa su spremni da takav vid poslovanja najstrože sankcionišu.

Savremeni menadžeri su veliki zagovornici etičkih principa i takve zaposlene žele u svom sistemu. Oni od svojih novih članova ne očekuju da poseduju samo određene kvalifikacije već i čvrsto izgrađen sistem vrednosti, od koga ne odstupaju i spospobnosti da ostvaruju međuljudske odnose, da prate razvoj tehnologije, da imaju razumevanja za svoju okolinu i da imaju izraženu ekološku svest. Zbog toga što svoje poslovanje baziraju isključivo na poverenju i kvalitetu vrlo su sistematični prilikom izbora, ali kada nekome pruže šansu za saradnju znači da zaista vredi.

U savremenom poslovanju je poštovanje menadžmenta prema svojim zaposlenima i obrnuto jako zastupljeno. Na osnovu tog poštovanja komunikacija u samoj poslovnoj sredini je jako kvalitetna i ima uticaj na donošenje izbalansiranijih odluka. Menadžeri smatraju da su zadovoljni zaposleni odaniji, a odanost se ogleda u izvršavanju obaveza u poslovnom okruženju. Radno okruženje koje je prilagođeno svojim zaposlenima doprinosi da oni povećaju svoj učinak.

Može se zaključiti da uspeh u poslovanju ostvaruju one poslovne organizacije ili privredni subjekti čiji upravljački timovi imaju neprekidnu komunikaciju sa svojim članovima poslovnog sistema, da su ciljevi koji su postavljeni njihovi zajednički, i da je proces samog odlučivanja čin koji se tiče svih članova poslovnog sistema (Miljević, Džamić, 2011).

Primena poslovne etike u savremenom poslovanju je jako aktuelna. Poslovno okruženje formirano je na etičkim principima i usaglašenom primenom etičkog kodeksa, što doprinosi povećanju šansi da se savladaju poslovni izazovi na pravi način. Kao što je već utvrđeno da poslovna etika nije samo odraz stavova privrednih subjekta, poslovnih sistema, organizacija, već odraz stavova pojedinca koji se nalazi na vrhovnoj poziciji kao i svih ostalih članova koji čine celinu poslovnog subjekta. 

Moralno razmišljanje, etički principi i stavovi nisu nešto što se preko noći stiče, što implicara da ako je poslovna organizacija etički nastrojena a pojedinac u njoj nije, on neće postati etičan samo zato što je deo takve sredine, ali on ima šansu da to postane ukoliko suštinski spozna značaj takvog pristupa.

Isto tako privredni subjekt koji se nalazi u poslovnom okruženju koje svoje aktivnosti ne sprovodi na pošten način i služi se nedozvoljenim sredstvima, neće pasti pod uticaj takvog delovanja već će nastojati da stvori zaštitnu barijeru i time obezbediti svoje interese i usmeriti svoje poslovanje u željenom pravcu, upravo iz razloga što shvata suštinski značaj etičke vrednosti i na taj način zna da donosi ispravnu odluku.

Primer neetičkog poslovanja, koji je obeležio 2019. godinu, je način poslovanja kablovskog operatera na teritoriji Srbije. Svojim pristupom poslovanju kablovski operater je ugrozio Zakon o zaštiti i prava potrošača. Naime, kablovski operater je svojim potrošačima nudio pojedine pakete po ,,promo” ceni, a nakon potpisivanja ugovora, korisnicima su pristizali računi koji se 
nisu podudarali sa tarifama koje su propisane ugovorm. Ovakvim načinom poslovanja, odnosno pokazivanjem spremnosti za prevaru, ovaj operater ostvario je gubitak poverenja korisnika i samim tim izgubio mogućnost napredovanja na tržištu, ali i privlačenje potencijalnih korisnika. Ovakav skandal narušava klimu celog poslovnog sistema, što dovodi do situacije da i drugi kablovski operateri imaju problem u uspostavljanju poverenja sa korisnicima koji su već bili prevareni. A sa druge strane, imamo organizacije koje se zalažu isključivo za etičko poslovanje i koje se striktno pridržavaju etičkih kodeksa, i koje u svom poslovanju naglašavaju primenu etičkih principa u svim aktivnostima koje obavljaju i da to njima donosi vidljive pozitivne rezultate.

Kroz neetički pristup kablovskog operatera pruža se mogućnost spoznavanja štete koja je naneta, na praktičnom primeru. Dovedeno je u pitanje celo tržište zato što takav pristup stvara domino efekat i utiče na sve činioce poslovnog sistema.

Kroz ovakve situacije, može se potvrditi važnost etike, jer one pružaju na uvid gubitke koji su nastali usled neplaniranih troškova izazvani neetičkim delovanjem. Nedostatak moralnih normi dovodi do pogrešne percepcije sistema vrednosti što ima negativan uticaj na sve tokove poslovanja. Usled ovog nedostatka dolazi do gubitka položaja na tržištu i narušavanja 
poslovne reputacije. Sve navedeno ukazuje na činjenicu da je poslovna etika, utemeljena na čvrstim stavovima od kojih ne treba odstupati, neophodna u svim delovima poslovnog sistema.

ODNOS IZMEĐU ETIKE I EKONOMIJE

Osnovni cilj svakog privrednog subjekta je da poveća ekonomsku dobit na ličnom nivou i time doprinese razvoju privrednog sistema. Način na koji će poboljšati svoju ekonomsku situaciju može da bude u skladu sa zakonom ali ne i usaglašen sa etičkim principom poslovanja. U takvoj situaciji dolazi do stvaranja dileme kako treba postupiti, odnosno kako napraviti izbor akcija koje će biti usaglašene i sa zakonom i sa etičkim principima.

Treba li ostvarenje ekonomskih interesa da bude važnije od same savesti onoga koji ih nastoji ostvariti? Na koji način je moguće da se ostvari povećanje profita a da se pritom ne oštete interesi i prava drugih privrednih subjekta ili učesnika na tržištu? Odgovori na ova pitanja su uvek negde u sredini. 

Zbog toga je poslovna etika primenjena u privrednom funkcionisanju, zato što daje smernice kako pronaći adekvatan način za ostvarenje interesa uz poštovanje pozicija i prava ostalih učesnika na tržištu, kroz rešavanje poslovnih problema fer pristupom (Aleksić, 2007).

Dileme sa kojima se susreću donosioci poslovnih odluka nazivaju se etičke dileme, a one se mogu eliminisati isključivo uspostavljanjem čvrstog sistema vrednosti, koji donosiocu odluka pomaže da spozna granicu i napravi razliku između dobrog i lošeg postupanja (Pušić, 2016).

Kada se tek pojavila poslovna etika nije bila odobravana, njena primena u poslovnom svetu bila je kritikovana od strane mnogih predstavnika poslovnog sveta, zato što su smatrali da joj nije mesto u poslovnom sistemu i da će da sputava ekonomske tokove, što bi imalo uticaja na ograničavanje poslovnih poteza i značajno bi doprinelo smanjenju potencijalne koristi. Ekonomija sama po sebi zahteva borbeni pristup, ondosno neophodnu težnju za konstantnim opstankom na tržištu i uvećanjem kapitala i opšteg interesa poslovnog subjekta. Sa druge strane, etika predstavlja oličenje unutrašnje svesti koje se izražava kroz postupke, što znači da će doći do odstupanja od ostvarivanja profita ukoliko bi tim delovanjem ugrozili na 
bilo koji način ostale učesnike poslovnog sistema. To odstupanje može da ugrozi poziciju samog privrednog subjekta na tržištu i da dodvede do potpunog gubitka profita. 

Poslovanje koje je bazirano isključivo na statistici i matematici i koje za svoju osnovicu koristi proračun bilo je zastupljeno u tzv. staroj poslov-noj politici koju su koristili menadžeri 90-ih godina 19. veka, odnosno onih koji nisu sa oduševljenjem prihvatili primenu poslovne etike u ekonomskim aktivnostima. Oni su svojim poslovanjem doprineli oštećenju čitavog poslovnog sistema, koje je ostavilo velike posledice posmatrano kroz duži vremenski period. Iz te štete proizašla je potreba za nastajanjem koncepta poslovanja koje će ostvarivati profit i koristiti privrednom subjektu za razvoj ali bez mogućnosti da taj razvoj ostavlja negativne posledice na okolinu u kojoj se obavljaju poslovne aktivnosti. 

Ovaj period se smatra začetnim periodom savremenog koncepta poslo-vanja, koji uspostavlja primenu teorije moralnog donošenja poslovnih odluka. Insistira se na poslovanju koje kao osnovicu koristi moral (Aleksić, 2007).

Savremeni ili novi koncept poslovanja fokusiran je na minimiziranje troškova, na pažljivije ophođenje sa resursima i na očuvanje neobnovljivih resusra, kao i na samo ulaganje u ljudske resurse. U ovom konceptu su utemeljena načela etike koja se smatraju osnovnim, a to su pre svega fer odnos prema svim učesnicima poslovnog sistema i nastojanje da se održavaju pošteni odnosi sa svim zainteresovanim stranama, saradnicima, konkurencijom. Definisano je pravilo da ne treba ostvarivati interese i ciljeve na osnovu prevare, malverzacija ili prisvajanjem tuđih poslovnih ideja. Takođe se naglašava značaj ulaganja u kvalitet.

Interes i profit su i dalje primarni ciljevi svih privrednih subjekata, samo se primenom poslovne etike njihovo ostvarenje omogućuje na suptilniji način, koji stvara potencijal za napredak celog privrednog sistema (Mihajlović, Stojanović, 2010). 

Primenom etičkih načela u poslovanju stvara se pozitivna reputacija na tržištu, a to otvara mnoge mogućnosti poslovanja, kroz stvaranje novih partnerstava, proširenje proizvodnje, razvoj distribucionih kanala i poslovanja na stranim tržištima. Spoj etike i ekonomije doprinosi lakšem ostvarenju koristi svim učesnicima poslovnog sistema.

POSLOVNA ETIKA U DOBA PANDEMIJE KOVIDA 19

Donošenje etičkih poslovnih odluka bilo je važno i u uslovima poslovanja pre pandemije kovida 19, a sa pojavom ove krize i rizicima koje ona nosi, poslovna etika sve više dobija na značaju. U svetu u kom ništa više ne može biti isto desila se opomena koja ljude treba da suoči sa sopstvenim postupcima i da pomogne da se njihova svest o posledicama tih postupaka poveća. 
 
Tu je etika od suštinskog značaja jer je njen cilj da čoveku pruži pomoć u njegovim običajima usmerenim odlukama (Rohrbach, 2013).
 
U uslovima poslovanja tokom epidemije javlja se veliki broj rizika, a pojedinci, kao i oni na rukovodećim mestima moraju donositi odluke o kojima nikada ranije nisu razmišljali. Kompanije moraju da procene interese svih stejkholdera – zaposlenih, dobavljača, distributera i šire društvene zajednice. Kao i uvek, i u ovom slučaju lideri snose najveću odgovornost. Oni moraju u svojim kompanijama da obezbede kontinuitet poslovanja, a ukoliko dođe do pogoršanja performansi poslovanja, da se potrude da se iste poboljšaju. Za sve to liderima su neophodne vrhunske veštine i sposobnosti za upravljanje rizicima i promenama, pri čemu su od velikog značaja i sposobnosti etičkog odlučivanja. 

Uticaj kovida 19 na globalnu ekonomiju verovatno će biti bez presedana od Velike ekonomske krize tridesetih godina prošlog veka (Euronews, 2020). Stoga pandemija kovida 19 predstavlja jednu od najznačajnijih promena u okruženju u savremenoj istoriji, koja bi mogla imati dubok uticaj na društvenu odgovornost preduzeća, potrošačku etiku i osnovnu marketinšku filozofiju. Kratkoročni uticaj kovida 19 oseća se odmah, zbog široko rasprostranjenih globalnih mera zaključavanja i socijalnog distanciranja.

Kako god da će se pandemija završiti, ona će već imati dugoročne duboke ekonomske, socijalne, političke i kulturne uticaje (He, Harris, 2020).

Kovid 19 predstavlja izazove organizacijama u pogledu primene poslovne etike i društvene odgovornosti. Poznato je da su mnoge kompanije širom sveta pokušale da profitiraju od ove krize. 
 
Tako je npr. u Velikoj Britaniji, u cilju suzbijanja potencijalnog širenja profiterstva, nadzorni organ za zaštitu konkurencije, tj. Uprava za konkurenciju i tržište (CMA/Competition and Markets Authority), osnovala posebnu radnu grupu za strogo kažnjavanje kompanija koje profitiraju od pandemije naduvavanjem cena ili iznošenjem obmanjujućih tvrdnji o proizvodima 
(Butler, 2020). 

Ova kriza je neizbežno stavila kompanije na test posvećenosti etičnom poslovanju i društvenoj odgovornosti. Postoje tvrdnje da bi finansijska opterećenja, kratkoročna i dugoročna, prouzrokovana izbijanjem pandemije, mogla značajno podstaći firme da ostvare kratkoročne dobitke, ponekad čak i prevarama i nedoličnim ponašanjem, i smanjiti dugoročna ulaganja u poslovnu etiku i društvenu odgovornost.

Na sreću, postoje i slučajevi gde su se mnoge kompanije, ne samo suprotstavile neetičnoj poslovnoj praksi tokom ove krize, već su se i proaktivno bavile raznim društveno odgovornim aktivnostima, posebno onima koje mogu pružiti trenutnu pomoć i pomoći borbi protiv virusa. Nesumnjivo je da trenutna pandemija nudi širok spektar značajnih mogućnosti onima koji 
imaju pažljiviji i pronicljiviji pristup društvenoj odgovornosti i etičkom poslovanju. Na primer, neke proizvodne kompanije transformisale su svoje fabrike u proizvodnju lične zaštitne opreme, sredstava za dezinfekciju ruku i sl. pri čemu su neke od njih ove proizvode donirale onima kojima je to potrebno, umesto da ih prodaju. Na ovaj način kompanije stvaraju jači 
odnos sa svojim kupcima i širom javnošću, jer sprovođenjem takvih napora u borbi protiv virusa pokazuju da su zaista društveno odgovorni i da brinu o svojim stejkholderima. Potrošači su ponosni na organizacije koje pomažu svojim zaposlenima, doniraju novac i opremu tokom krize. Veza uspo-stavljena između brenda i potrošača tokom ove krize može biti značajnija 
i trajnija nego u „mirna” vremena. Stoga, pandemija kovida 19 nudi velike mogućnosti kompanijama da u svoje poslovanje aktivno uključe poslovnu etiku i društveno odgovorne prakse. Ujedinjene nacije pozvale su na ulaganje napora na izgradnji inkluzivnijih i održivijih ekonomija nakon kovida 19, koje su otpornije na suočavanje sa globalnim izazovima, kao što su pandemije, klimatske promene i drugi (UN.org, 2020).

Kovid 19 je razotkrio novu političku ekonomiju društveno odgovornog i etičkog poslovanja (Crane, Matten, 2021). 

S jedne strane, kovid 19 je ponovo usredsredio vlade kao ključne aktere u suočavanju sa velikim izazovima, umesto da se one smatraju neefikasnim po ovom pitanju, kako se to često prikazuje u literaturi o društveno odgovornom poslovanju. S druge strane, jasno je da je društvena odgovornost kompanija u pandemiji bila da deluju zajedno sa vladama (i drugim akterima) da bi se rešile pandemije – ne toliko dobrovoljnim, dobrotvornim delima (mada su i ona igrala svoju ulogu), ali zapošljavanjem (i zaštitom) radnika, proizvodnjom društveno korisnih proizvoda i zaštitom njihovih zainteresovanih strana. Kao takav, kovid 19 preispituje suštinsku svrhu onoga što firma radi i koju ulogu treba da igra u društvu.

Pandemija kovida 19 ukazuje na činjenicu da je potrebno istražiti kako su se različiti sistemi širom sveta pripremili i suočili sa izazovima pandemije i koja je uloga poslovne odgovornosti i etike u tim sistemima namenjena za rešavanje socijalnih zahteva i potrebe šireg društva. 

Prema Rodesu i Flemingu, pandemija bi nas mogla uputiti na drugačiji način konceptualizacije privatnih preduzeća. Po njima, poslovanje predstavlja deo društvenog upravljanja, a socijalne i političke odgovornosti poslovanja moraju biti sistemski redefinisane (Rhodes and Fleming, 2020). 

Poenta je u tome da se mora ići dalje od etike i društvene odgovornosti, i razmisliti o različitim načinima organizovanja ili novim modelima organizacija koje preusmeravaju poslovanje da istinski odgovara društvenim potrebama i ciljevima (De Bakker i sar., 2020).
 
IZVORI PODATAKA I METODE PRIKUPLJANJA
 
Istraživanje je sprovedeno na Fakultetu za menadžment Zaječaru u periodu od 01.06. do 30.06.2020. godine. U istraživanju su učestvovali studenti menadžmenta sa svih godina studija, od prve do četvrte. Istraživanje je sprovedeno putem anketnog upitnika na uzorku od 128 ispitanika. Upitnik se sastoji od 15 pitanja, od kojih se prva dva pitanja odnose na opšte podatke, tj. na pol i godine studija, nakon toga sledi deset pitanja koja se odnose na poslovnu etiku i njen značaj za poslovanje privrednih društava, i na kraju pitanja koja obuhvataju primenu etičkih principa u poslovanju u vreme pandemije kovida 19. Dobijeni rezultati su interpretirani u nastavku, tekstualno i u obliku dijagrama.
 
ANALIZA REZULTATA I ISTRAŽIVANJA
 
Na Slici 1. dat je dijagram koji prikazuje odnos između muških i ženskih ispitanika. Može se videti da od ukupno 128 ispitanika, 59%, tj. njih 76 čine ispitanici ženskog roda, a 41%, tj. njih 52 su ispitanici muškog pola.
 
Na narednoj slici dat je dijagram koji prikazuje stukturu ispitanika po godinama studija. Sa dijagrama se može videti da je u istraživanju učestvovalo 38 studenata menadžmenta prve godine (30%), 33 sa druge godine (26%), 34 sa treće (26%) i 23 studenata četvrte godine (18%).
 
Na Slici 3. prikazana je struktura odgovora na pitanje: „Da li ste se tokom obrazovanja susretali sa pojmom poslovne etike?” Njih 87% je odgovorilo pozitivno, dok je 13% reklo da nije upoznato sa pojmom poslovna etika. Ovakva struktura odgovora je očekivana, jer studenti menadžmenta na drugoj godini studija imaju prdmet „Menadžment ljudskih resursa” gde se upoznaju sa poslovnom etikom. Na trećoj godini slušaju „Održivi razvoj” i „Organizaciju i upravljanje preduzećem” gde se takođe obrađuje poslovna etika. Ovaj mali procenat studenata koji nije upoznat sa pojmom poslovna etika su studenti prve godine, i to oni studenti koji nisu kao obavezni predmet slušali Sociologiju.
 
Na Slici 4. prikazano je mišljenje ispitanika o primeni etičkih principa u poslovanju privrednih društava u Srbiji. Značajan procenat studenata menadžmenta, njih 61%, na osnovu toga što su videli u praksi, čuli ili sami doživeli, misli da privredna društva u Srbiji ne primenjuju etičke principe u svom poslovanju, što je zabrinjavajuće. Manji procenat njih (27%) smatra da preduzeća (privredna društva) posluju etično, dok 12% nije imalo stav o tome. Može se reći da je ovaj mali procenat studenata koji se nije izjasnio, zapravo predstavlja studente koji ne znaju konkretno šta poslovna etika predstavlja.
 
Na Slici 5. su prikazani stavovi studenata menadžmenta o tome koliko su spremni da se odreknu materijalnog zarad moralnog. Naime, na pitanje: „Da li biste pre radili za preduzeće koje posluje po etičkim principima i za manju platu, ili biste radije primali veću platu u preduzeću koje je manje etično?”, nešto više od polovine njih (56%) reklo je da je spremno da se odrekne veće plate zarad etičkog poslovanja, što je ohrabrujuće jer se vidi da oni imaju svest o značaju moralnog ponašanja tokom obavljanja poslovnih aktivnosti. Ipak, značajan procenat njih, 31%, tome ne pridaje značaja, a ako se uzme u obzir i procenat onih neodlučnih 13%, to je onda 44%, što nije zanemarujuće.
 
 
Slika 6. prikazuje stavove ispitanika o doprinosu poslovne etike povećanju ugleda preduzeća. Na pitanje: „Da li, po Vašem mišljenju, primena principa poslovne etike doprinosi povećanju ugleda preduzeća i uspešnijem poslovanju?”, 85% studenata je mišljenja da je etika značajna za povećanje ugleda preduzeća i da doprinosi njegovom uspešnijem poslovanju. Samo 13% je na ovo pitanje odgovorilo negativno, dok 2% nije imalo stav po ovom pitanju.
 
 
Na Slici 7. prikazani su stavovi ispitanika o važnosti etike u preduzeću. Na pitanje: „Da li smatrate da se primenom principa poslovne etike poboljšavaju odnosi unutar preduzeća (između zaposlenih i između zaposlenih i menadžera)?” preko 100 studenata (81%) je odgovorilo da primena principa poslovne etike doprinosi poboljšanju odnosa između samih zaposlenih u preduzeću, kao i poboljšanju odnosa između zaposlenih i njihovih nadređenih. Negativno je odgovorilo samo 4%, dok se 15% nije izjasnilo po ovom pitanju.
 
 
Stavovi ispitanika o važnosti etike za izgradnju poverenja između preduzeća i svih njegovih zainteresovanih strana (kupaca, dobavljača, distributera, društvene zajednice) prikazani su na Slici 8. Na pitanje: „Da li smatrate da etičko poslovanje doprinosi povećanju poverenja između preduzeća i njegovih stejkholdera?” pozitivno je odgovorilo 80% ispitanika. Ukupno 20% 
njih je odgovrilo negativno ili se nije izjasnilo po ovom pitanju.
 
 
Na Slici 9. su prikazani odgovori na pitanje: „Da li, po Vašem mišljenju, etičko poslovanje treba da omogući razvoj i usavršavanje zaposlenih?”. Sa slike se može videti da 88% ispitanika pod etičkim poslovanjem podrazu-meva i pružanje mogućnsti zaposlenima za razvoj, edukaciju i usvaršavanje. Postojanje ovakvog stava je ohrabrujuće, jer podrazumeva da bi ovi studenti kao budući menadžeri pružali svojim zaposlenima ovakvu mogućnost, što je veoma značajno za razvoj organizacije i unapređenje poslovanja.
 
Stavovi ispitanika o doprinosu poslovne etike smanjenju troškova poslovanja preduzeća prikazani su na Slici 10. Sa slike se može videti da je 57% studenata odgovorilo pozitivno na ovo pitanje, što znači da oni veruju da se etičkim i odgovornim poslovanjem mogu smanjiti troškovi. Njih 14% smatra da ovo nije moguće, dok je 29% bilo neodlučno po ovom pitanju. Ovakvi odgovori ukazuju na to da studenti, iako imaju svest o značaju etičkog poslovanja, ipak nisu dovoljno upoznati sa svim pozitivnim efektima njegove primene.
 
Na Slici 11. prikazani su stavovi i ispitanika o važnosti etike u marketingu. Značajan procenat studenata (66%) saglasno je sa činjenicom da je važna etika u marketingu, da je važno pravilno i tačno informisanje kupaca i klijenata o proizvodima i uslugama, bez prevara i dovođenja u zabludu. Samo 8% njih ne pridaje značaj etici u marketingu, dok se 26% nije moglo odlučiti po ovom pitanju.
 
 
Kada je reč o ekološkoj etici, odgovori se malo razlikuju od prethodnih i prikazani su na Slici 12. Zapravo, samo 45% studenata koji su učestvovali u istraživanju izjasnilo se da je ekološka etika važna za poslovanje privrednih društava. Njih 25% je reklo da nije važna, dok značajan procenat (30%) nije mogao da se izjasni po ovom pitanju. Ovakvi odgovori mogu biti zabrinjavajući, ali su donekle očekivani. Naime, ako se posmatra broj studenata po godinama studija, 26% studenata je sa treće godine a 18% su studenti četvrte godine. Skupa oni čine 44%, a samo su to studenti koji su slušali predmet Održivi razvoj i koji su detaljnije upoznati sa ekološkim problemima i problemima zagađenja životne sredine, u kojima dobrim delom učestvuju i privredna društva. Dakle, struktura odgovora se može time opravdati, ali je ipak zabrinjavajuće to što je ponovo potvrđeno da građani Srbije imaju jako nisku ekološku svest.
 
Na Slici 13. prikazani su odgovori na pitanje: „Da li je, po Vašem mišljenju, značaj poslovne etike porastao tokom pandemije kovida 19?”. Značajan procenat ispitanika (62%) je odgovorilo pozitivno na ovo pitanje i složilo se da je poštovanje etičkih principa u uslovima ovako velike krize značajno jer, u krajnjem slučaju može da doprinese i očuvanju ljudskih života. Samo 16% ispitanika je odgovorilo negativno, dok 22% nije imalo nikakav stav po ovom pitanju.
 
 
Stavovi ispitanika o pridržavanju etičkih standarda tokom pandemije prikazani su na Slici 14. Na pitanje: „Da li se, po Vašem mišljenju, tokom pandemije kovida 19 privredna društva u Srbiji dovoljno pridržavaju etičkih standarda?”, samo 30% ispitanika je odgovrilo pozitivno. Čak 56% njih je reklo da misli da preduzeća ne poštuju etičke standarde tokom pandemije, 
dok 14% nije imalo nikakav stav po ovom pitanju. Odgovori nisu ohrabrujući, jer govore o tome da su ispitanici iz različitih izvora upoznati sa neetičkim poslovanjem preduzeća tokom pandemije.
 
 
Stavovi ispitanika o najznačajnijim posledicama neetičkog poslovanja privrednih društava u Srbiji tokom pandemije kovida 19 prikazani su na Slici 15. Ispitanici su imali mogućnost da se izjasne o nekoliko posledica neetičkog poslovanja, među kojima su: otpuštanje radnika; ugrožavanje zdravlja i bezbednosti zaposlenih zato što im nisu obezbeđeni adekvatni uslovi rada; narušavanje međuljudskih odnosa; problemi u komunikaciji; pojava različitih vrsta prevara i poslovnih skandala; otaljavanje i zanemarivanje radnih obaveza. Najveći broj ispitanika (41%) izjasnio se da je posledica neetičkog poslovanja ugrožavanje zdravlja i bezbednosti zaposlenih zbog neadekvatnih uslova za rad tokom pandemije. Oko 33% je reklo da je jedna od značajnih posledica otpuštanje radnika. Oko 10% njih misli da među značajne posledice spadaju narušavanje međuljudskih odnosa i problemi u komunikaciji. Manji procenat ispitanika (6%) smatra da su zbog rada od kuće ili poremećaja ustaljenog načina rada zaposleni zanemarivali svoje radne obaveze, dok samo 1% njih misli da su se zbog neetičkog poslovanja tokom pandemije pojavile različite prevare i poslovni skandali.
 
 
ZAKLJUČAK
 
Donošenje etičkih i moralno ispravnih odluka u poslovanju može biti ograničavajući faktor, ali je to jedini način koji svima omogućava sigurnost, tačnost i kvalitet. Zapravo se može reći da je prilikom donošenja odluka opravdano samo ono što je ispravno i moralno. 
 
Rezultati istraživanja među studentima menadžmenta pokazali su da su gotovo svi ispitanici upoznati sa pojmom poslovna etika. Međutim, uprkos tome, može se reći da se daljim anketiranjem stiče utisak da dobar broj njih ne razume dovoljno značaj poslovne etike, ili bar ne razume dovoljno sve segmente koje ona obuhvata. To govore njihovi stavovi po pitanju značaja etike u marketingu i ekološke etike, i to prvenstveno ekološke etike gde se samo 45% njih izjasnilo da je ekološka etika važna za poslovanje, što implicira da bi toliko njih vodilo računa o očuvanju životne sredine i suzbijanju ekoloških problema prilikom obavljanja poslovnih aktivnosti. Na osnovu dobijenih rezultata može se zaključiti da bi prvenstveno trebalo raditi na podizanju ekološke svesti kako bi se njihov stav o značaju ekološke etike promenio. Kada je u pitanju značaj etike za poboljšanje međuljudskih odnosa u organizaciji, a i odnosa organizacije sa spoljašnjom sredinom i svim zainteresovanim stranama, velika većina (peko 80%) smatra da jedino poslovanje koje se zasniva na poštenju i moralu može biti korisno za sve. 
 
Dobar glas i imidž organizacije stiče se samo poštenim radom, dok se jednom nepromišljenom odlukom za kratko vreme može izgubiti dosta toga, mišljenje je većine studenata koji su učestvovali u istraživanju. Pokazalo se da su organizacije koje imaju dobar imidž konkurentnije i da više privlače investitore što na kraju utiče i na finansijske rezultate njihovog poslovanja.
 
Kada je u pitanju značaj poslovne etike za poslovanje tokom pandemije, većina se složila da je ona važna i da nepoštovanje etičkih standarda u ovakvim kriznim situacijama može da dovede do ugrožavanja zdravlja i bezbednosti zaposlenih. Ovo se najviše odnosi na obezbeđivanje adekvatnih uslova rada tokom pandemije. 
 
Pandemija kovida 19 stvorila je globalnu zdravstvenu, ekonomsku i socijalnu krizu koja zahteva saradnju i posvećenost svih, zdravstva, privrede, javnog i privatnog sektora, prosvete, turizma. Svi su suočeni sa posledicama epidemije, i svi se moraju uključiti u suzbijanju iste. Konkretno, organizacije svojim etičkim poslovanjem trebalo bi da doprinesu opštem dobru, pre svega obezbeđivanjem adekvatnih uslova rada za svoje zaposlene i očuvanjem njihovih radnih mesta, ali i uključivanjem u rešavanje problema društvene zajednice kroz različite donacije sanitarnog materijala, hrane, dezinfekcije prostora itd. Da bi se ovo postiglo, menadžeri moraju biti motivisani moralnim i etičkim uverenjima. Takođe, moraju znati da pandemija povećava očekivanje društvene zajednice od njihovih organizacija, pa zato njihove odluke moraju biti etičke i društveno odgovorne, jer jedino takve odluke omogućavaju ostavarivanje međusobno zavisnih ekonomskih, ekoloških i društvenih ciljeva.

Reference

1. Алексић Ана (2007): Пословна етика-елемент успјешног пословања. Зборник Економског факултета у Загребу, 5(1), 419-429.

2. Блажон Даниела (2015): Пословна етика као конкурентска предност пословања; Doctoral dissertation, Polytechnic of Međimurje in Čakovec. Management of tourism and sport.

3. Frank G. A. de Bakker, Dirk Matten, Laura J. Spence and Christopher Wickert (2020): ‘The elephant in the room: The nascent research agenda on corporations, social
responsibility, and capitalism’. Business & Society, 59, 1295 – 1302. https://doi.org/10.1177/0007650319898196

4. Милан И. Миљевић и Владимир Џамић (2011): Реконцептуализација пословне етике и потребе за новом пословном етиком. Singidunum Scientific Review/Сингидунум ревија, 8(1).

5. Драган Михајловић и Драгица Стојановић (2010): Пословна етика и морал у бизнису. Економске теме, 48(2), 241-252.

6. Ана – Марија Пушић (2016): Међународне етичке дилеме; Doctoral dissertation, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek. Faculty of Economics in Osijek. Chair of Economics and Business Management.).

7. Слободан Ракић и Владимир Адамовић (2019): Пословна етика у функцији успешног пословања савремених компанија. Одитор, 5(2), 42-57.

8. Wolfgang Rohrbach (2013): Etika i osiguranje, Naučna polemika, Udruženje za pravo osiguranja Srbije UDK

9. Rhodes Carl and Fleming Peter (2020): ‘Forget political corporate social responsibility’. Organization, 27 (6), 943-951; https://doi. org/10.1177/1350508420928526

10. He Hongwei and Harris Lloyd (2020): The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy, Journal of Business Research 116, pp.176–182

11. Драго Цвијановић, Бранко Михаиловић и Радован Пејановић (2012): Пословна етика и комуницирање, Институт за економику пољопривреде Београд

12. Crane Andrew and Matten Dirk (2021): COVID-19 and the Future of CSR Research, Journal of Management Studies 58

VEBOGRAFIJA

1. Butler Sarah (2020): ‘New UK taskforce to crack down on coronavirus profiteers’, The Guardian, accessible at: https://www.theguardian.com/business/2020/mar/20/ newuk-taskforce-to-crack-down-on-coronavirus-profiteers, accessed 18 April, 2020

2. UN.ORG (2020), ‘UN launches COVID-19 plan that could ‘defeat the virus and build a better world’, available at: https://news.un.org/en/story/2020/03/1060702, accessed 20 September, 2020

3. COVID-19: World economy in 2020 to suffer worst year since 1930s Great Depression, says IMF; https://www.euronews.com/2020/04/14/watch-live-international-monetaryfund-gives-world-economic-outlook-briefing-on-covid-19/23.01.2021./

PDF verzija

Autori

Violeta Jovanović

Ključne reči

STAVOVI STUDENTI POSLOVNA ETIKA PRIVREDNO DRUŠTVO PANDEMIJA KOVID 19

🛡️ Licenca i prava korišćenja

Ovaj rad je objavljen pod Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).


Autori zadržavaju autorska prava nad svojim radom.


Dozvoljena je upotreba, distribucija i adaptacija rada, uključujući i u komercijalne svrhe, uz obavezno navođenje originalnog autora i izvora.

Zainteresovani za slična istraživanja?

Pregledaj sve članke i časopise